Det betyder det for dig, hvis vi får erhvervsområdet med i fællesskabet

Skjern Fjernvarme vil nu udvide fjernvarmenettet til erhvervsområdet ved Erhvervsparken, Jægervej og Trykkerivej. Men vi har brug for din hjælp til at sprede budskabet.

I Skjern Fjernvarmes nabokvarter på den anden side af Ringvejen, ligger en række virksomheder, som Skjern Fjernvarme i øjeblikket arbejder på at tilbyde at udskifte deres gas- og oliefyr med fjernvarme. ”Og hvorfor er det så relevant for mig?”, tænker du måske.

Når vi går ind i et nyt område, giver det nogle stordriftsfordele, der kommer de eksisterende fjernvarmebrugere til gode. Det vil aldrig blive dyrere for dig som forbruger, men det kan potentielt blive billigere. For Skjern Fjernvarme har i forvejen den kapacitet, der skal til, og bliver udvidelsen af fjernvarmeværket en god forretning, kommer pengene ikke til at gå til nye biler eller ansatte. De kommer i stedet til at kunne ses på den fælles fjernvarmeregning, der kan blive endnu billigere.

”Jo flere der er med til at deles om regning, jo billigere bliver det. Samtidig betyder nye forbrugere, at vi kan udnytte de eksisterende systemer bedre. Det kan også mærkes på regningen,” forklarer Heine Pedersen, der er driftsleder hos Skjern Fjernvarme.

Spred det grønne budskab

Konverteringsprojektet er kun i opstartsfasen. Det kræver, at omkring 70 % af virksomhederne på Erhvervsparken, Jægervej,  og Trykkerivej vælger at tilslutte sig fjernvarme, for at projektet bliver til noget.

Skjern Fjernvarme er godt i gang med dialogen med virksomhederne og har allerede positive tilkendegivelser, men der er også brug for de eksisterende fjernvarmebrugeres hjælp, hvis det lykkes.

”Vi håber, at vores fjernvarmebrugere vil hjælpe med at fortælle om de mange fordele ved fjernvarme, dele, like og kommentere på vores Facebook-side og tage en snak med virksomhederne, hvis de har kontakter i området. Udover at det bliver billigere for fællesskabet, vil projektet også betyde, at Skjern får en bedre infrastruktur, der kan tiltrække flere virksomheder til byen.”

Det får virksomhederne ud af
at tilslutte sig fjernvarme:

Nem og bekvem varme
Skjern Fjernvarme står for driften og sørger for forsyningssikkerhed døgnet rundt. Der er ingen anlæg, du skal holde øje med – den del sørger fjernvarmeværket for.

Billig varme
Skjern Fjernvarme bygger på hvile-i-sig-selv-princippet. Det vil sige, at værket ikke må tjene penge som andre virksomheder. Det betyder, at jo bedre forretningen bliver, jo billigere bliver fjernvarmebrugernes regning. Fx har Skjern fjernvarme nu givet fjernvarmebrugerne billigere varme for tiende år i træk

En del af den grønne omstilling
Skjern Fjernvarme er 95 % CO2-neutral og sørger hele tiden for at optimere sig inden for grønne varmeløsninger. Fjernvarmeværket udnytter blandt andet overskudsvarme fra den lokale papirfabrik Skjern Paper – varme der ellers ville gå til spille i atmosfæren